Stad Antwerpen wint e-FA award in categorie 'publieke organisatie'

<Winnie Brees – Consulent Debiteurenbeheer>

Wij zijn eigenlijk gestart met e-invoicing als een onderdeel van het grote digitaliseringstraject dat wij als organisatie voorop hebben gesteld. Maar wij hebben ook zeer snel gemerkt dat er vooral behoefte was aan een standaard, en dat is één van de grote voordelen van het e-invoicingproject, dat werken met een standaard. Dat maakt het niet alleen efficiënt voor ons, maar ook voor onze leveranciers en onze burgers. Wij bieden als organisatie ook verschillende kanalen aan, maar sinds een jaar of vijf focussen wij vooral op het kanaal e-commerce en dan uiteraard op Open Peppol, waar het hier eigenlijk toch in hoofdzaak over gaat.

<Wilfried Horemans – Manager Debiteurenbeheer>

Een heel groot voordeel: alles is traceerbaar. De klant wil tegenwoordig op zijn of haar manier een factuur krijgen. Is dat met de post, per brievenbus? Dan is dat dat. Zegt de klant "ik heb dat graag via e-mail", dan laten we die e-maim toe. We merken dat die klanten veel getrouwer zijn in hun betalingen. Ze willen meestal ook heel snel betalen, wat heel goed is voor een overheid. Anderzijds merken we ook dat bijvoorbeeld het maningspercentage – het aanmanen van de klanten die niet betalen – bij een digitaal proces lager dan 1% ligt.

<Winnie Brees – Consulent Debiteurenbeheer>

De drempels die wij ervaren hebben binnen het project van e-invoicing naar onze bedrijven toe, was vooral het wegblijven van het eigen formaat van de bedrijven. Wij vroegen een standaardformaat in plaats van een eigen IT-toepassing per bedrijf. Dat was de drempel die vele bedrijven eigenlijk eventjes over moesten. Onze organisatie zette een aantal sterke resultaten neer, o.a. 50% van onze facturen komen binnen via het e-invoicingkanaal. Dat is toch een sterk signaal en elke maand komen er een paar percentjes bij. Dus wij zetten hier een zeer sterk resultaat neer. Wij maken ook al de volgende stap in e-invoicing met onze e-bestelbonnen.

Deel dit artikel