FAQ

 E-facturering maakt het verzenden, ontvangen en beheren van facturen eenvoudiger, sneller en milieuvriendelijker. Om u te helpen optimaal gebruik te maken van deze moderne manier van factureren, hebben we de meest gestelde vragen op een rij gezet. Hier vindt u antwoorden op vragen over de principes, wettelijke vereisten, technische aspecten en veel meer. Of u nu een beginner bent of al enige ervaring heeft met e-facturering, deze FAQ biedt u duidelijke en handige informatie.  

We hebben de FAQ onderverdeeld naar thema: 

Hier vindt u antwoorden op de meest gestelde algemene vragen over elektronische facturering: aan welke normen een elektronische factuur moet beantwoorden, of het veilig is, en veel meer. Na het lezen van deze FAQ hebt u een goed zicht op de basisprincipes van e-facturering.  

U vindt hier antwoorden op algemene vragen over de verplichte elektronische facturering aan ondernemingen: vanaf wanneer geldt de verplichting, voor wie geldt ze, hoe kunt u zich erop voorbereiden, welke kosten zijn eraan verbonden ... 

In deze afdeling leert u wanneer e-facturering naar overheden verplicht is en hoe u facturen stuurt naar overheden. 

Wilt u weten hoe en hoe lang u elektronische facturen moet bewaren? Op deze en gerelateerde vragen vindt u hier heldere antwoorden. 

Hier vindt u informatie over Peppol, het internationaal netwerk waarop bedrijven elektronische documenten kunnen uitwisselen.  

Deze afdeling bevat meer gespecialiseerde informatie voor softwareontwikkelaars en fiscale experten. 

Hier vindt u meer informatie over de volgende fase, namelijk rapportering van de elektronische factuur aan de overheid. 

Peppol dienstverleners vinden hier terug waar ze voor meer informatie terechtkunnen.  

Voor vragen die uitgebreid beantwoord worden in een artikel op de site of extern, wordt een link voorzien, zodat de informatie actueel blijft. 

Nog vragen?

Twijfelt u of u onder de verplichting valt? Raadpleeg Voor wie wordt e-facturatie verplicht? - e-factuur of gebruik de tool.

Bepaalde intersectorale en sectorale ondernemersorganisaties verzorgen in de loop van 2025 ook informatiecampagnes om u hier verder over te informeren. U vindt een overzicht van de aangemelde evenementen onder ‘Agenda’

Voor technische ondersteuning kunt u terecht bij uw softwareleverancier. Als u voor uw boekhouding beroep doet op een accountant, stemt u best af met uw accountant.   

Voor vragen over Mercurius (B2G), gebruikt u het Mercurius contactformulier (zie ook Mercurius | BOSA). 

Voor algemene vragen over B2B facturatie, gebruikt u het contactformulier.

Nuttige linken